Της Στελίνας Μαργαριτίδου , Μακεδονία, 6.9.11
Άθλια συμπεριφορά των πρυτανικών αρχών στο θέμα των καταλήψεων κατήγγειλε χθες ο καθηγητής στο τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ Ορέστης Καλογήρου. Ο κ. Καλογήρου έκανε ευθέως λόγο για καταλήψεις που αποφασίζονται από συνελεύσεις τις οποίες αποτελούν το 5% των φοιτητών, ενώ υπογράμμισε ότι υπήρξαν πρυτάνεις που ανέβαλαν την εξεταστική με στόχο να παράσχουν την απαραίτητη “διευκόλυνση” στις γενικές συνελεύσεις για να αποφασίσουν καταλήψεις. Τις τελευταίες ημέρες στα πανεπιστήμια όλης της χώρας έχει διαμορφωθεί σκηνικό αντιπαραθέσεων, εντάσεων και εκατέρωθεν καταγγελιών. Ο κ. Καλογήρου, μέσω της κοινωνικής δικτύωσης, επισημαίνει: «Τις καταλήψεις δεν τις κάνουν οι φοιτητές. Τις κάνουν τα μέλη των κομματικών παρατάξεων. Αποτελούν το 5% των φοιτητών. Τόσοι συμμετέχουν στις ‘γενικές συνελεύσεις’, τόσοι ψηφίζουν στις πρυτανικές εκλογές. Οι υπόλοιποι φοιτητές απλώς τηλεφωνούν από τα σπίτια τους και ρωτούν πότε θα αρχίσουν οι εξετάσεις.
Το τραγικό είναι ότι οι πρυτάνεις ανέβαλαν για λίγες ημέρες την εξεταστική, με διακηρυγμένο στόχο να ‘διευκολύνουν’ τα μέλη των κομματικών παρατάξεων να κάνουν ‘γενικές συνελεύσεις’ και να αποφασίσουν ‘καταλήψεις’. Ποτέ στην ιστορία του ελληνικού πανεπιστημίου δεν υπήρξε τόσο άθλια, από ακαδημαϊκή άποψη, συμπεριφορά πρυτανικών αρχών. Το τραγικό είναι ότι η κοινότητά μας, των 12.000 πανεπιστημιακών δασκάλων, των εκατοντάδων χιλιάδων φοιτητών και των χιλιάδων εργαζομένων, παραδίδει με τόση ευκολία την περιουσία της κοινωνίας σε μερικές εκατοντάδες μέλη των κομματικών στρατών. Το ελπιδοφόρο είναι ότι πρόκειται για τους τελευταίους σπασμούς του ‘κομματικού κτήνους’ στα πανεπιστήμια».
Η προτροπή του κ. Καλογήρου να διεξαχθούν κανονικά οι εξετάσεις δεν είναι η μοναδική. Πριν από μερικά 24ωρα, ο καθηγητής του τμήματος Πληροφορικής Γ. Μανωλόπουλος δήλωσε ότι θα κάνει κανονικά τις εξετάσεις.
Εξάλλου, ο αναπληρωτής καθηγητής Χημείας του ΑΠΘ Ανδρέας Γιαννακουδάκης υπογραμμίζει: «Κακώς αυτή τη στιγμή τα πανεπιστήμια μένουν κλειστά. Και κακώς οι φοιτητές απομονώνουν την κοινωνία από οποιαδήποτε ζύμωση. Η κοινωνία περιμένει τη μεταρρύθμιση, περιμένει την κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια - άλλωστε αυτό καταργήθηκε από μόνο του. Κανείς δεν νιώθει μεγαλύτερη ελευθερία μέσα στα πανεπιστήμια απ’ ό,τι έξω. Νομίζω ότι οι πρυτανικές αρχές τον τελευταίο χρόνο ευθύνονται κυρίως για δύο ζητήματα: για την ‘αριστεροαναρχική’ εικόνα του πανεπιστημίου και για την κακή διαχείριση. Δεν είναι δυνατόν πολέμιοι του νόμου Γιαννάκου να γίνονται υπερασπιστές του τώρα. Αφού είναι έτσι, ας εφαρμόσουν και τον νόμο Διαμαντοπούλου σε όλα του τα άρθρα».
Φοιτητές καταγγέλλουν “στημένο παιχνίδι”
“Γίνονται γενικές συνελεύσεις χωρίς την αντιπροσώπευση όλων των φοιτητών. Αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις είναι εκπρόσωποι κομματικών παρατάξεων. Το παιχνίδι είναι στημένο και εμείς χάνουμε την εξεταστική”, καταγγέλλει φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Γονείς, εξάλλου, φοιτητών που έρχονται να δώσουν εξετάσεις από την περιφέρεια βρίσκονται σε αδιέξοδο. Οι διοικητικές λειτουργίες του ΑΠΘ έχουν σταματήσει εξαιτίας της κατάληψης στο κτίριο διοίκησης. Στις άλλες σχολές δίνονται μικρές... μάχες για να κρατηθούν οι γραμματείες ανοιχτές και να εξυπηρετηθούν οι φοιτητές.
“Είναι μία από τις ελάχιστες φορές που όλοι οι σύλλογοι, με όλες τις νόμιμες ενέργειες και με τα επίσημα έγγραφα, φέρνουν αποφάσεις με κύριο αίτημα την κατάληψη. Πρέπει να αναγνωρίσουμε το δικαίωμα της πλειοψηφίας. Να διευκρινίσουμε ωστόσο κάτι βασικό. Εμείς είπαμε να διευκολυνθούν τα θεσμικά όργανα να κάνουν συνελεύσεις για να ενημερωθούν και οι φοιτητές για το νομοσχέδιο. Στη σύγκλητο του ΑΠΘ λήφθηκε η απόφαση να μη διευκολυνθεί η αναβολή των εξετάσεων. Χθες προσπάθησε μια ομάδα φοιτητών να κάνει κατάληψη στη γραμματεία της σχολής, αλλά ευτυχώς τους αποτρέψαμε», τονίζει στη "Μ" ο κοσμήτορας της ΣΘΕ Σπύρος Παυλίδης.
Όπως έγινε γνωστό, η κοσμητεία της Σχολής Θετικών Επιστημών σε συνεδρίασή της αποφάσισε να υπερασπιστεί “τις αρχές του δημόσιου χαρακτήρα και του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων, καθώς επίσης και τον σεβασμό των ακαδημαϊκών ελευθεριών, όπως αυτά ορίζονται από το σύνταγμα της χώρας. Καθήκον και επιθυμία μας ως δασκάλων είναι το ανοιχτό πανεπιστήμιο και η συνακόλουθη εύρυθμη λειτουργία του, με πρώτη προτεραιότητα τη διεξαγωγή των ήδη προγραμματισθέντων εξετάσεων και την ολοκλήρωση των διδακτικών εξαμήνων. [...] Αποδοκιμάζουμε κάθε απόπειρα παρεμπόδισης της λειτουργίας της διοίκησης της σχολής, καθώς οι γραμματείες εξυπηρετούν κοινωνικές ανάγκες, κυρίως τους φοιτητές και τους πτυχιούχους, και σε μια ευαίσθητη χρονική στιγμή της προετοιμασίας των εγγραφών των πρωτοετών φοιτητών, που θα δημιουργήσει κοινωνικό πρόβλημα”.
Στο περιθώριο αυτών των κινήσεων και της στάσης που ακολουθούν πολλοί καθηγητές, σε εξέλιξη βρίσκεται η προαναγγελθείσα θητεία των νέων πανεπιστημιακών οργάνων που θα διοικήσουν το κάθε ίδρυμα. Οι διαδικασίες εκλογής του διοικητικού συμβουλίου και των πρυτάνεων αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στον Νοέμβριο.
Προβληματισμός για τη ΔΕΘ
Το ζήτημα πάντως που τώρα φαίνεται να απασχολεί την πανεπιστημιακή κοινότητα του Αριστοτέλειου είναι η περιφρούρηση του πανεπιστημίου τις ημέρες της Διεθνούς Εκθέσεως και ειδικότερα την ημέρα των εγκαινίων, οπότε αναμένεται να βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη πορεία συνδικαλιστικών και φοιτητικών οργανώσεων.
Ίσως γι’ αυτό το «μήνυμα» που εξέδωσαν οι πρυτανικές αρχές, με την ευκαιρία της έναρξης της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, να έχει ιδιαίτερη σημασία. Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:
“Αγαπητά μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Κοινός τόπος για όλους είναι η υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου, η αναβάθμιση της ακαδημαϊκής του λειτουργίας και η προστασία των ακαδημαϊκών ελευθεριών. Δυστυχώς η φετινή χρονιά δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Οι ακαδημαϊκές αξίες αμφισβητούνται και υπονομεύονται. Ανεξάρτητα από την τοποθέτηση του καθενός απέναντι στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ΑΕΙ, αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία σήμερα είναι να κρατήσουμε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης όρθιο στην πιο δύσκολη ίσως στιγμή του. Με αυτό το πνεύμα, το πρώτο που πρέπει να διασφαλίσουμε είναι η συνοχή της ακαδημαϊκής κοινότητας. Να μην επιτρέψουμε στην αμφισβήτηση και τη διχόνοια να μας διαιρέσουν και να μας αποδυναμώσουν. Όλοι μαζί, καθηγητές, φοιτητές και εργαζόμενοι, αποτελούμε την καλύτερη εγγύηση για τη διασφάλιση της ομαλής ακαδημαϊκής λειτουργίας. Ας προσπαθήσουμε να το κάνουμε πράξη σε μία εξαιρετικά δύσκολη εποχή τόσο για το πανεπιστήμιο όσο και για την ίδια τη χώρα. Με τις σκέψεις αυτές, ευχόμαστε σε όλες και όλους καλή ακαδημαϊκή χρονιά, με περίσκεψη και δύναμη”.
Το τραγικό είναι ότι οι πρυτάνεις ανέβαλαν για λίγες ημέρες την εξεταστική, με διακηρυγμένο στόχο να ‘διευκολύνουν’ τα μέλη των κομματικών παρατάξεων να κάνουν ‘γενικές συνελεύσεις’ και να αποφασίσουν ‘καταλήψεις’. Ποτέ στην ιστορία του ελληνικού πανεπιστημίου δεν υπήρξε τόσο άθλια, από ακαδημαϊκή άποψη, συμπεριφορά πρυτανικών αρχών. Το τραγικό είναι ότι η κοινότητά μας, των 12.000 πανεπιστημιακών δασκάλων, των εκατοντάδων χιλιάδων φοιτητών και των χιλιάδων εργαζομένων, παραδίδει με τόση ευκολία την περιουσία της κοινωνίας σε μερικές εκατοντάδες μέλη των κομματικών στρατών. Το ελπιδοφόρο είναι ότι πρόκειται για τους τελευταίους σπασμούς του ‘κομματικού κτήνους’ στα πανεπιστήμια».
Η προτροπή του κ. Καλογήρου να διεξαχθούν κανονικά οι εξετάσεις δεν είναι η μοναδική. Πριν από μερικά 24ωρα, ο καθηγητής του τμήματος Πληροφορικής Γ. Μανωλόπουλος δήλωσε ότι θα κάνει κανονικά τις εξετάσεις.
Εξάλλου, ο αναπληρωτής καθηγητής Χημείας του ΑΠΘ Ανδρέας Γιαννακουδάκης υπογραμμίζει: «Κακώς αυτή τη στιγμή τα πανεπιστήμια μένουν κλειστά. Και κακώς οι φοιτητές απομονώνουν την κοινωνία από οποιαδήποτε ζύμωση. Η κοινωνία περιμένει τη μεταρρύθμιση, περιμένει την κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια - άλλωστε αυτό καταργήθηκε από μόνο του. Κανείς δεν νιώθει μεγαλύτερη ελευθερία μέσα στα πανεπιστήμια απ’ ό,τι έξω. Νομίζω ότι οι πρυτανικές αρχές τον τελευταίο χρόνο ευθύνονται κυρίως για δύο ζητήματα: για την ‘αριστεροαναρχική’ εικόνα του πανεπιστημίου και για την κακή διαχείριση. Δεν είναι δυνατόν πολέμιοι του νόμου Γιαννάκου να γίνονται υπερασπιστές του τώρα. Αφού είναι έτσι, ας εφαρμόσουν και τον νόμο Διαμαντοπούλου σε όλα του τα άρθρα».
Φοιτητές καταγγέλλουν “στημένο παιχνίδι”
“Γίνονται γενικές συνελεύσεις χωρίς την αντιπροσώπευση όλων των φοιτητών. Αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις είναι εκπρόσωποι κομματικών παρατάξεων. Το παιχνίδι είναι στημένο και εμείς χάνουμε την εξεταστική”, καταγγέλλει φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Γονείς, εξάλλου, φοιτητών που έρχονται να δώσουν εξετάσεις από την περιφέρεια βρίσκονται σε αδιέξοδο. Οι διοικητικές λειτουργίες του ΑΠΘ έχουν σταματήσει εξαιτίας της κατάληψης στο κτίριο διοίκησης. Στις άλλες σχολές δίνονται μικρές... μάχες για να κρατηθούν οι γραμματείες ανοιχτές και να εξυπηρετηθούν οι φοιτητές.
“Είναι μία από τις ελάχιστες φορές που όλοι οι σύλλογοι, με όλες τις νόμιμες ενέργειες και με τα επίσημα έγγραφα, φέρνουν αποφάσεις με κύριο αίτημα την κατάληψη. Πρέπει να αναγνωρίσουμε το δικαίωμα της πλειοψηφίας. Να διευκρινίσουμε ωστόσο κάτι βασικό. Εμείς είπαμε να διευκολυνθούν τα θεσμικά όργανα να κάνουν συνελεύσεις για να ενημερωθούν και οι φοιτητές για το νομοσχέδιο. Στη σύγκλητο του ΑΠΘ λήφθηκε η απόφαση να μη διευκολυνθεί η αναβολή των εξετάσεων. Χθες προσπάθησε μια ομάδα φοιτητών να κάνει κατάληψη στη γραμματεία της σχολής, αλλά ευτυχώς τους αποτρέψαμε», τονίζει στη "Μ" ο κοσμήτορας της ΣΘΕ Σπύρος Παυλίδης.
Όπως έγινε γνωστό, η κοσμητεία της Σχολής Θετικών Επιστημών σε συνεδρίασή της αποφάσισε να υπερασπιστεί “τις αρχές του δημόσιου χαρακτήρα και του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων, καθώς επίσης και τον σεβασμό των ακαδημαϊκών ελευθεριών, όπως αυτά ορίζονται από το σύνταγμα της χώρας. Καθήκον και επιθυμία μας ως δασκάλων είναι το ανοιχτό πανεπιστήμιο και η συνακόλουθη εύρυθμη λειτουργία του, με πρώτη προτεραιότητα τη διεξαγωγή των ήδη προγραμματισθέντων εξετάσεων και την ολοκλήρωση των διδακτικών εξαμήνων. [...] Αποδοκιμάζουμε κάθε απόπειρα παρεμπόδισης της λειτουργίας της διοίκησης της σχολής, καθώς οι γραμματείες εξυπηρετούν κοινωνικές ανάγκες, κυρίως τους φοιτητές και τους πτυχιούχους, και σε μια ευαίσθητη χρονική στιγμή της προετοιμασίας των εγγραφών των πρωτοετών φοιτητών, που θα δημιουργήσει κοινωνικό πρόβλημα”.
Στο περιθώριο αυτών των κινήσεων και της στάσης που ακολουθούν πολλοί καθηγητές, σε εξέλιξη βρίσκεται η προαναγγελθείσα θητεία των νέων πανεπιστημιακών οργάνων που θα διοικήσουν το κάθε ίδρυμα. Οι διαδικασίες εκλογής του διοικητικού συμβουλίου και των πρυτάνεων αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στον Νοέμβριο.
Προβληματισμός για τη ΔΕΘ
Το ζήτημα πάντως που τώρα φαίνεται να απασχολεί την πανεπιστημιακή κοινότητα του Αριστοτέλειου είναι η περιφρούρηση του πανεπιστημίου τις ημέρες της Διεθνούς Εκθέσεως και ειδικότερα την ημέρα των εγκαινίων, οπότε αναμένεται να βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη πορεία συνδικαλιστικών και φοιτητικών οργανώσεων.
Ίσως γι’ αυτό το «μήνυμα» που εξέδωσαν οι πρυτανικές αρχές, με την ευκαιρία της έναρξης της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, να έχει ιδιαίτερη σημασία. Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:
“Αγαπητά μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Κοινός τόπος για όλους είναι η υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου, η αναβάθμιση της ακαδημαϊκής του λειτουργίας και η προστασία των ακαδημαϊκών ελευθεριών. Δυστυχώς η φετινή χρονιά δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Οι ακαδημαϊκές αξίες αμφισβητούνται και υπονομεύονται. Ανεξάρτητα από την τοποθέτηση του καθενός απέναντι στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ΑΕΙ, αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία σήμερα είναι να κρατήσουμε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης όρθιο στην πιο δύσκολη ίσως στιγμή του. Με αυτό το πνεύμα, το πρώτο που πρέπει να διασφαλίσουμε είναι η συνοχή της ακαδημαϊκής κοινότητας. Να μην επιτρέψουμε στην αμφισβήτηση και τη διχόνοια να μας διαιρέσουν και να μας αποδυναμώσουν. Όλοι μαζί, καθηγητές, φοιτητές και εργαζόμενοι, αποτελούμε την καλύτερη εγγύηση για τη διασφάλιση της ομαλής ακαδημαϊκής λειτουργίας. Ας προσπαθήσουμε να το κάνουμε πράξη σε μία εξαιρετικά δύσκολη εποχή τόσο για το πανεπιστήμιο όσο και για την ίδια τη χώρα. Με τις σκέψεις αυτές, ευχόμαστε σε όλες και όλους καλή ακαδημαϊκή χρονιά, με περίσκεψη και δύναμη”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου