Τρίτη, 5 Οκτωβρίου 2010

Ανακοίνωση του τομέα παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς σχετικά με τις κυοφορούμενες αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ανακοίνωση του τομέα παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς σχετικά με τις κυοφορούμενες αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Διαβάζουμε στον τύπο διάφορες διαρροές σχετικά με το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έχουμε  να κάνουμε μερικές σύντομες παρατηρήσεις και να διατυπώσουμε εύλογα ερωτήματα:

1. -  Η πρόσβαση στα ΑΕΙ θα γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα (από τα έξι σήμερα).
 Τα 4 μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά πρέπει να έχουν αυξημένες ώρες διδασκαλίας στο σχολείο. Όχι όπως τώρα, πράγμα που αναγκάζει τα παιδιά να πηγαίνουν φροντιστήριο και τους διδάσκοντες καθηγητές να ζουν με το άγχος ολοκλήρωσης της ύλης. Ακόμα πρέπει να υποστηρίζονται από σοβαρά σχολικά βιβλία και εποπτικό υλικό. Με παλιά υλικά δεν χτίζονται καινούργια σχολεία. Τα αναλυτικά προγράμματα πρέπει να μπουν σε δημόσια διαβούλευση, καθότι το παιδαγωγικό ινστιτούτο που είναι καθ’ ύλη αρμόδιο δεν μας έχει δώσει καθόλου καλά δείγματα γραφής στο παρελθόν. Επιτέλους, είναι τόσο δύσκολο να γραφούν σχολικά βιβλία που να διαβάζονται από τους μαθητές;

2. - Τα ΑΕΙ θα καθορίζουν τα εξεταζόμενα μαθήματα και τη στάθμιση της βαθμολογίας κάθε μαθήματος.
Πολύ σωστά, προφανώς αυτά ξέρουν, αλλά περιμένουμε να δούμε και τα κριτήρια.

3. - Θα συνυπολογίζεται ο βαθμός της Β΄ και Γ΄ τάξης Λυκείου, που θα προκύπτει και από ενδοσχολικές εξετάσεις.
Ποιες ενδοσχολικές εξετάσεις, σε τι θέματα και ποιοι βαθμολογούν; Ποιος εξασφαλίζει το αδιάβλητο; ο σύλλογος καθηγητών; ο διευθυντής, ο δήμαρχος, ποιος; Ποιος επιλέγει τα θέματα και ποιος τ’ αξιολογεί; Υποθέτουμε ότι το υπουργείο έχει μια πειστική απάντηση. Όποτε  μετρούσε η βαθμολογία για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όλη Ελλάδα είχε απολυτήριο με 20.

4 - Οι εισακτέοι θα εισάγονται σε σχολή (π.χ. Οικονομικών Σπουδών, Νομικών Σπουδών κ.λπ.). Μετά το πρώτο έτος θα κατανέμονται στα επιμέρους τμήματα.

Προφανώς η κατανομή θα γίνεται μετά από κάποιες εξετάσεις, με κάποια κριτήρια. Αυτά θα είναι γενικά ή κάθε σχολή θα καθορίζει τα δικά της; Λίγοι θέλουν, για παράδειγμα, να γίνουν μεταλλειολόγοι ή ναυπηγοί. Οι πολλοί θέλουν, να γίνουν αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί, μηχανολόγοι. Ποιος εξασφαλίζει το αδιάβλητο του καταμερισμού; Στην Ελλάδα ζούμε. Ποιος μηχανισμός θα αποσβένει τις πιέσεις;

5.- Προτείνεται η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης.
Καμία αντίρρηση. Επιτέλους να ανοίξουν τα ΑΕΙ, αλλά να  είναι πραγματικά ΑΕΙ. Μια σχολή μπορεί να μην είναι δημοφιλής για διάφορους λόγους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να είναι υψηλής ποιότητας, να τιμάει τον τίτλο της. Διαφορετικά ο ανταγωνισμός θα γίνει πιο σκληρός, αφού οι πραγματικές αξιόπιστες σχολές θα έχουν λιγοστέψει υπερβολικά. Θα ήταν ολέθριο να οδηγηθούμε σε σχολές πολλών ταχυτήτων.

6. - Δίνεται η δυνατότητα σε αποφοίτους ΙΕΚ να εισαχθούν σε ΤΕΙ μέσω ειδικών εξετάσεων και αφού έχουν πιστοποιήσει τις γνώσεις τους.

Το μέτρο εισαγωγής των αποφοίτων ΙΕΚ σε ΤΕΙ είναι σωστό, αρκεί με κάποιο τρόπο να ελεγχθούν τα ιδιωτικά ΙΕΚ, πολλά από τα οποία δεν πληρούν τις πραγματικές προϋποθέσεις λειτουργίας τους. Αντίθετα υπάρχουν δημόσια και ιδιωτικά  ΙΕΚ που κάνουν σοβαρή και αξιέπαινη δουλειά.

Προφανώς θα επανέλθουμε όταν έχουμε βάσιμες και ακριβείς πληροφορίες για όλες τις αλλαγές, τόσο στο σύστημα εισαγωγής, όσο και στο λύκειο γενικότερα. Οι διαρροές, στις οποίες αρέσκονται οι υπεύθυνοι του Υπουργείου, δεν βοηθούν στο διάλογο. Πρέπει ν΄ αρχίσει μια πραγματική δημόσια διαβούλευση, με όλα τα χαρτιά ανοιχτά.

Τομέας Παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου